tisdag 14 januari 2014

För hälsans skull

Nu måste jag dra ner på kaffedrickandet. Den frasen har man hört ett antal gånger. Själv detoxade jag tio dagar för två år sedan. Det var inte speciellt svårt tyckte jag förutom delen med att avstå från kaffe. Fy för den lede, säger jag. Aldrig mer utan kaffe i tio dagar.

För något år sedan kom rapporten som sa att de som dricker minst tre koppar kaffe om dagen har mindre risk att få diabetes 2. Jippi, lite hälsoeffekt av kaffet. Det var bara början.
Kaffets lov har nu sjungits i flera artiklar. Det minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, det minskar risken för prostatacancer, och bröstcancer. Det håller oss på bättre humör. 66 % färre självmord bland kvinnor som dricker kaffe än bland dem som inte nyttjar denna dryck. Kaffet bränner fett, då i kombination med rörelse och träning naturligtvis.

Idag när jag slår upp tidningen så står det ännu en artikel om kaffe. Minnet blir bättre av kaffedrickande. Det har visat sig både bland studier av ungdomar och av äldre. Tänk om det visar sig att kaffe kan motverka alzheimersjukdomar, det vore väl härligt. Det finns en läkare i USA som har sagt att några koppar kaffe direkt på morgonen kan vara bättre för allmänhälsan än många hälsokostpreparat och till och med bättre än vissa läkemedel av mer allmän art. Inte illa!
Så glad och nöjd tar jag hand om min hälsa och dricker mitt kaffe.



Nu blir det eftermiddagsfika så nu måste jag lämna bloggen! Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar