tisdag 18 mars 2014

Kaffe

Ja, kaffe är nästan det första jag tänker på när jag slår upp mina blå. Kaffedoft och så få njuta en kopp kaffe under förmiddagen det är något speciellt med det. Kaffekulturen är ju utbredd och man pratar om citymänniskor som sitter på café och lapar kaffe i trendiga muggar och kaffe i alla världens smaker och på olika vis. Även kaffelattemamma är ett begrepp idag. Men i spåret av detta så får kaffedrickandet högre status så numera betygsätter inte anrika White Guide enbart restauranger utan även caféer. De betygsätter i fem kategorier och här nedan kan ni se kategorierna och vilka som blev utsedda i år.
  • Årets bästa café: Olof Viktors bageri och café, Glemmingebro 

  • Årets konditori: Vete-Katten, Stockholm 
  • Årets kaffebar: Koppi, Helsingborg
  • Årets Fikaställe: Rosendals Trädgårdskafé, Stockholm 
  • Årets Värt en Resa: Leva Kungslador, Visby

  • Leva Kungslador i Visby besökte jag i september 2013. Den bullen jag åt där var helt fantastisk, så färsk och smörig men ändå med traditionell smak. Underbart god. Dessutom var miljön mycket trevlig och det serverades en mycket god lunchbuffé med hälsoförtecken.

    Har även besökt Rosendals Trädgårdscafé och Vete-Katten men det var ett bra tag sedan så jag kanske ska göra ett nytt besök där och så får jag väl ta en roadtrip till Skåne i sommar för att besöka de övriga två och njuta av en java med tilltugg.

    Leva Kungslador en mycket solig septemberdag.


    Mitt kaffe och min bulle på Leva Kungslador.


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar