fredag 25 april 2014

Behov

Sitter här uppkrupen i soffan efter en ganska hektisk vecka. Har hällt upp kaffe i en fin kopp och njuter av Let´s dance på TV. Eftersom jag ska ha semester nästa vecka så småjobbar jag lite med datorn i knäet.

När man sitter så här så flyger tankarna iväg och då kom jag att tänka på att den senaste tiden har jag hört många som pratar om sitt intresse för det ockulta. På TV visas program om utdrivning av onda andar med mera. Dessutom finns det kurser och program där man kan lära sig mer om dessa ämnen.

Står ganska frågande inför detta. Visst händer det saker som man inte kan förklara i livet och det  är spännande men ofta har det en förklaring av naturligt format. Ibland kan man känna närvaro av anhöriga som lämnat det jordiska. Jag har alltid ansett att det beror på starka energier. Då menar j,g att vad jag gör i livet, vad jag förmedlar, kan fortplanta sig i kommande generationer och på det viset påverkar man sin omgivning och framtiden. Det är min tro.

Men tydligt är att det ockulta intresserar och jag undrar varför. Är det bara ett intresse  eller föds det i vårt materiella samhälle ett behov av det ockulta. Som en motpol till prylarna. Eller kan det vara så att vi har det så osäkert. Skilsmässorna ökar, ingen är säker på sitt jobb, många flyttar fler gånger i sitt liv, runt omkring oss sitter tiggare som inte har tak över huvudet, ekonomin sviktar. Är det då så, att intressera sig för spöken och avlidna anhöriga ger en form av struktur. Det är något att hålla fast vid eller kanske fly till. Möjligt är också att det är vår avsaknad av religiös tillhörighet som får oss att tro på spöken och andar.

Kan fundera länge  men det finns nog inget givet svar men jag är helt övertygad om att detta intresse är ett behov just nu hos många och jag är benägen att tycka att det vore bättre vi hade mer förankring i vår kristna tro och den struktur som finns i kyrkan. Sedan behöver man inte springa på gudstjänst varje vecka eller titta upp i skyn och se helig ut, utan mer ett rättesnöre och en trygghet att hålla sig till. Tror det skulle skapa mer trygghet än att åka land och rike runt för att prata med andar eller tro att mormor sitter i hallen eller pussar barnen på pannan. Tro mig, mormor sitter inte i hallen men kanske hennes kunskap, ord och vitsar lever vidare i oss och det ska  vi vara glada för.

Nu slår jag snart av TV och kryper ner i sängen för en skön natts sömn som ska övergå i en skön sovmorgon. Natti natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar