måndag 26 maj 2014

Förstår inte

Valdagen är över och jag sitter här som ett frågetecken. Visst var jag beredd på att SD skulle gå fram och även FI och flera små, mer extrema partier. Men ändå, kalla vindar blåser, inte enbart i Sverige utan i hela Europa. Skrämmande.


Många länder ser nu EU som en syndabock. Man har inte tagit tag i sina egna finanser, vilket resulterat i dålig ekonomi, det finns de som känner att miljön är alltför hotad på grund av dålig resurshållning med mera. Då kan man inte se inåt, vilket är en mänsklig faktor. Alla behöver syndabockar och nu är EU syndabocken för dessa länder då röstar man fram extrema partier.


Vad som skrämmer mig mest är att många verkar se EU-valet som mindre viktigt! Helt fel säger jag då. Jag är demokrat ända in i märgen så för mig är det helt naturligt att rösta i samtliga val.
Men skulle någon be mig ranka de viktigaste valen. Då skulle jag svara EU-valet och kommunalvalet. Det är de två val som påverkar den enskilda människan mest. Det verkar vara väldigt svårt att förstå för många.


Blir ledsen när jag ser, att i min lilla kommun, var SD näst största parti i valet. Vill dock poängtera att jag inte känner någon avsky mot de som röstar på SD. Det kan man inte göra vi lever i en demokrati med yttrandefrihet. Kan bara inte förstå vilka de är och varför de röstar som de gör.


Kan fundera på detta mycket och länge men jag kan ändå aldrig komma nära att förstå varför deras röst läggs på SD. För mig är det att kasta bort en viktig röst.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar