fredag 16 maj 2014

Härliga fredag


Fredag, fredagkvällen är för många förknippat med god mat och gott vin. Vilket glas serverar ni vinet i? Vin ändrar smak efter vilken druva det är framställt på samt var druvorna har växt rent geografiskt, tillverkningsteknik, temperatur med mera. Men har någon tänkt på att vin ändrar karaktär beroende på vilket glas det serveras i? Det har blivit mer och mer känt att det är så och därför börjar det växa upp en industri kring glas och vinglasprovningar.

Hemma har vi flera glasserviser men vi har ett gäng glas som är mycket billiga så kallade bruksglas men på fot för att ta ett glas vin i. Vinet smakar inte illa i dem men jag tycker aldrig vinet tar riktig höjd. Så har jag ett glas, ja endast ett, som jag fått på en vinmässa i det glaset kommer alltid fler av vinets smaker fram. Vinet höjer sig och smakar bättre när det är bra och sämre om det är dåligt. Vinet får karaktär.

Mannen har sagt att jag fabulerar men så lät jag honom prova och jämföra och då insåg han den stora skillnaden. Det är magi, som ett litet trolleri.

Ikväll blir det nog en Zinfandel i "mitt" glas. Härlig fredag govänner!

Mitt vinglas till vänster. Skillnaden i smak är
markant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar