måndag 30 juni 2014

Politik och leenden

Almedalsvecka dessutom valår, så nu är det högtryck i Visby. Alla som kan politik, arbetr i politikens närhet, är journalist eller enbart en politiker wannabe är där nu.

Idag har kristdemokraterna haft sin egen dag. Alla över 85 år ska ha rätt till äldreboende, var, den så kallade, bomben de släppte. Låter vettigt men jag fastnar alltid för något helt annat när partiledarGöran entrar scenen. Han har verklig glimt i ögat och en stor portion humor. Vilket han inte heller döljer. Det skämtas och ordvitsas en hel del mitt i allt seriöst. Då KD har en ganska tuff situation,  så undrar jag, hur rolig får man vara som politiker.

Egentligen borde Göran som person appellera till många, men är det så att KD:s lite förlegade och i många frågor dunkla budskap inre går att dölja bakom en mer glättig fasad. Eller är det så att man inte litar på en rolig politiker.

Jag är alldeles för cementerad i min politiska själ för att ens tänka tanken att rösta på KD. Men jag kan inte låta bli att bli lite betuttad i Göran. Han har glimten och dessutom förefaller alltid personer med en stor portion humor som trovärdiga. Humor omöjliggör en dold agenda på något sätt. Kör på Göran, jag gillar din stil!

Thomas Piketty, fransk ekonom och författare har också gästat Almedalen.  Hans teorier att beskatta de allra rikaste mycket hårt och även införa arvsskatt och fastghetsskatt igen för att minska klyftorna i samhället kan låta förträffligt.  Vid första tanken. Hela tesen haltar dock en hel del. Då det stora problemet som skapar klyftor är arbete. Att befinna sig på arbetsmarknaden eller att befinna sig utanför den. Därför kan en politik som försvårar för kapital att arbeta inte bidra till minskade klyftor.

Entreprenörskap och vilja att satsa kapital i nya produkter och tjänster det skapar arbeten och på sikt minskade klyftor.

I grunden är jag en Robin Hood anhängare för det låter vackert men i verkligheten förtrycker det mer än det lyfter.

Oj, idag blev det mycket politik och samhällsfrågor,  men vad sjutton,  är det Almedalsvecka så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar