fredag 13 februari 2015

Inget godis här

Mitten av februari, alla hjärtans dag imorgon, vi är halvvägs. Vi har tyvärr varit sjuka hela månaden, mer eller mindre, men sjukdom till trots ska ni veta att vi känner oss rätt sunda.

Hjärtat och jag har verkligen roat oss med massa fester och resor sedan i november. Så vi bestämde oss för att ta det lugnt, väldigt lugnt i februari.

Frida Boisen, chefredaktör för GP, gick ut och uppmanade svensken till ett godisstopp i februari. Flera läkare har slagit larm om svenskarnas enormt stora intag av godis. Vi äter mest godis i hela EU vilket får till följd att vi blir allt fetare för var år som går. Det är inte klokt, när man tänker på allt sött och segt som åker genom struparna och ner i magsäcken och täpper till kranskärl och leder till välfärdssjukdomar som hjärtinfarkt och stroke, blir man lite lätt skrämd.

Jag kan verkligen erkänna att jag är näst intill sockerberoende, under perioder av stress har jag ätit så mycket choklad att jag till och med hoppat över mat för att orka äta all choklad. Har vissa fredagar ätit så mycket godis att jag somnat vid 21-tiden av sockertrötthet. När det var som värst gick jag på vägar där jag visste att jag inte skulle träffa någon bekant för då kunde jag obehindrat smälla i mig en chokladkaka direkt ur fickan. Rent vansinne. Har hanterat mitt värsta sockerberoende för flera år sedan men det ligger där och lurar hela tiden och när det blir storhelg vill jag så gärna få äta utan att tänka och då gör jag det men då försöker jag att kompensera när helgerna är över och jag klarar att reglera detta någorlunda.

När jag läste Fridas Boisens upprop var det inte svårt att, i min ensamhet, räcka upp handen och säga, jag är med. Godisstopp i februari!

När det är fest och man är mer än fullvuxen, som vi är, så är det inte enbart godisskålen som åker fram utan det blir ofta drinkarnas glada tid. Hjärtat och jag har ett helt normalt förhållningssätt till alkohol men visst blir det en del när den ena festen avlöser den andra. Så långt innan Fridas artikel var publicerad hade vi beslutat oss för en vit månad i februari.

Så vi firar våra helger utan både choklad och vin och vet ni, det går riktigt bra. Det känns faktiskt lite kul att visa att karaktären finns och att man kan avstå. Så även om det ska bli gott med en köttbit och en god Amarone därtill när mars gör entré, så sitter vi inte här och lider. Vi har det jättemysigt i soffhörnet med lite kaffe och en bra film på TV:n.

Godisstopp!

Vin, nej tack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar