måndag 28 december 2015

Jul i vårt hus

Det hör till att pynta och göra julfint hemma när högtiden närmar sig. För mig är granen det viktigaste, hur litet jag än har bott så har jag alltid haft en gran. Den sprider stämning i huset och man vet att det är jultid. Att gå upp på morgonen och äta frukost i soffan vid granen det är lycka för mig.

Pyntar lite mer sparsamt numera men det är inte för att jag tröttnat på pynt utan för att jag tycker det är mer vackert.

Det känns att det är jul hemma hos oss och några små saker kommer fram av tradition och det är väl just så det ska vara denna tid på året. Traditioner ska hållas vid liv så vi får känna någon form av säkerhet i en orolig värld.


Härligt med vitt utanför fönstret nu

Hjärtat på altandörren är min mormors
så roligt att ha det kvar och tänka på
henne varje år. Hon hade varit 112 år,
om hon levt.


Bara älskar julsaker av märket Goebel.
Denna vinterflicka är så söt.

Kanske inte världens finaste tomte,
men min far fick den 1933. Den
stod vid hans tallrik varje julafton
genom hela hans barndom.
Häftigt tycker jag och nu står
den vid hans foto hos mig varje
jul

4 kommentarer:

  1. Granen är så stämningsfull... mysigt denna mörka tid. Den är viktigast och sedan hyacinterna. Jag gillar att pynta. Men bara med saker som betyder något för mig.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Älskar också hyacinter, dock lite besviken på doften på dem i år. Samt att två har torkat ihop. Litet minus där.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  3. Hoppas du haft en underbar jul :)
    Stor kram till dig och Gott Nytt År!
    Jessica

    SvaraRadera
  4. Tack detsamma, Jessica.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera