tisdag 26 januari 2016

Plask och lite annat

Januari har bjudit på ett fantastiskt vinterväder. Dock lite för kallt vissa dagar för min smak men man kan inte få allt så jag har ändå njutit av den fina vita snön och det vackra vädret.
I helgen var det lite varmare så då gav vi oss ut på långpromenad på skogsvägar nära oss. Vilken helt underbar luft det var. Det kändes, precis som jag minns att det kändes, på sportloven som barn.

Jag är ingen skidåkare så att vandra i vinterlandet ger mig glädje och att sedan gå hem och fixa en kaffe och tina lite bullar och gosa ner sig i soffan det är härligt det.

Idag är det slut på det roliga för denna gång, plask, plask och åter plask utanför dörren.


Som ni vet förärade mig hjärtat, en NewYork resa i julklapp. Fem härliga januaridagar var vi i den stora pulserande staden. Älskar storstäder så att trivas i NewYork är inte svårt. Något som verkligen fascinerade mig under dessa dagar var skillnaden i atmosfär och stämning i staden sedan jag var där förra gången.

23 år har gått sedan mitt förra besök i The Big Apple. Jag älskade staden redan då men upplevde den som lite skrämmande. Det var många som sprang runt med tomma McDonaldsmuggar och sträckte fram dem ända upp i ansiktet när man gick förbi och önskade pengar. Taxichaufförerna låste dörrarna så fort man stod vid rött ljus, människor, otroligt märkta av ett hårt liv i fel miljö fanns överallt. Staden var då, det mest underbara jag hade upplevt men också det mest skrämmande.

Var ärligt, beredd på samma upplevelse nu men möttes av en stad som pulserade enormt men som kändes trygg, mycket trygg.

Stannade upp och funderade, är det så att NewYork har blivit en tryggare plats eller är det så att den mer osäkra tillvaron i hela världen och även i Sverige har gjort mig härdad. Att jag inte längre ser oro och misär som jag en gång gjorde.


Visst har jag härdats, idag sitter det tiggare utanför min ICA-butik, vilket var något som aldrig förekom på 90-talet i Sverige. Jag har även rest mer och blivit mer av en världsmedborgare vilket gett mig en vidare syn. Men NewYork är en helt annan stad idag. Dels fick staden en borgmästare på 90-talet som satte som mål att få staden trygg. Nolltolerans mot klotter och bus var målet. Nåväl, han kanske inte nådde sitt mål helt men arbetet har gett resultat. Sedan kom den stora smällen, 11 september 2001. Den skräcken vill ingen uppleva igen och därigenom har säkerheten ökat. Det finns vakter och poliser överallt. En vän till mig, som ofta är i NewYork sa, jag känner mig tryggare här på en kvällspromenad än i Stockholm för det finns flera poliser i varje gathörn och de är dessutom mycket behjälpliga.

Det är lätt att vaggas in i att allt blir sämre, farligare och mer osäkert. Då är det skönt att se att det faktiskt inte alltid är så utan det kan vara precis tvärtom. NewYork visade oss det!



7 kommentarer:

  1. Härlig reflektion där! För man ändras ju själv med sina erfarenheter, men det känns som om många stora städer ändrats på många vis. Tror det är lite lika med Miami. Jag har aldrig varit i New York och längtar ärligt inte dit direkt, jag har liiite svårt för stora städer. Minneapolis där min dotter bor är rätt lagom!
    Usch ja blask blev det. Jag har varit ute för lite under den fina vintriga perioden, det grämer mig lite... kram

    SvaraRadera
  2. Ja fy vad tråkigt det är att snön har försvunnit. Skulle gärna åka till New York men det är en stor stad... Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för era fina kommentarer.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  4. Tror hela världen ändrade sig efter den 11 september 2001. Häftigt att få uppleva denna fantastiska stad igen.

    Idag har vi haft vårväder! Sol, plusgrader, fågelkvitter och barmark. Underbart!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Anna, vårväder gillar vi. Här är det dock plus fem och småregn och helt igenmulet. Inte lika kul. Men jag har sol i sinnet. :)
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  6. Tror att det är som Anna skriver, att hela världen ändrade sig efter den 11 september. Själv reste jag runt i USA i början på nittiotalet och det var ju inte helt riskfritt. Var dock inte i NY men vill såklart jättegärna dit. Usch ja för det här slaskvädret....nu vill vi ha vår. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Tina åk till NY jättehäftigt. Kram
    Maria

    SvaraRadera