torsdag 7 januari 2016

Så kom det där ljuset

Mörkret ger vika för ljuset i dessa dagar. Även om midvinter råder ute så har det vänt från mörker mot ljus. Visst låter det härligt men för mig innebär detta ljus en viss form av oro, lite sorgsenhet.

Helgerna är över, alla julklappar öppnade, festerna är slut och champagnen urdrucken. Den glögg som kanske finns kvar smakar, konstigt nog, inte lika gott. Granen börjar gulna, blommorna vissna och julpyntet är hopplöst dammigt. I allt detta strålar små nyfödda solstrålar in, vilket får mig att känna mig som i någon form av ingenmansland. Blir vemodig för att festerna är över och orolig för det nya som väntar. Det blir lite som en klump i bröstet.

Det är då det gäller att städa ut julen och göra fint hemma på ett nytt sätt. För när det verkligen känns nytt och rent och allt som påminner om jul är nedpackat i kartonger då kan jag se den nya tiden an med tillförsikt och glädje. Då börjar allt på ny kula och då är det bara att trampa på gasen igen. Så ikväll påbörjar jag min städning hemma, allt för en ljusare tillvaro på alla plan.

1 kommentar:

  1. Känner också alltid ett vemod när julen är slut, men nu är det nytt år och nya möjligheter. Ha en mysig helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera