måndag 27 juni 2016

Midsommar 2016

Det bli inte alltid som man tänkt sig. Årets midsommar ska jag inte arkivera i mappen, det roligaste i mitt liv. Hade tänkt att själva midsommarafton skulle se annorlunda ut men tyvärr kom avbokningar av skilda slag, i sista stund, att göra att dagen blev inte som jag hade tänkt mig.

Det blev en midsommarafton i lugnets tecken, jag och hjärtat, ensamma. Då regnet kom så blev även vår färd till hembygdsföreningens midsommarfirande avblåst. Så vi var hemma, sippade lite kall rosé, samtalade, spelade Yatzy och åt god sillunch, när kvällen kom var vi fortfarande så mätta att vi skippade middagen och gick direkt på ostbrickan.

Jag har aldrig kunnat dricka snaps. Tycker det smakar fruktansvärt starkt och inte allas trevligt på något sätt. Men en god vän till mig hittade snapsen, Petronella, (av märket OP Andersson) som har  lägre alkoholhalt än vanliga snapsar, och den kan faktiskt även jag dricka. Inte många, knappt en men jag kan ändå vara med i sång och skål till sillen.
Absolut ingen dålig dag men jag hade tänkte mig något annat och ibland spelar det ingen roll att man är 50+ och borde veta bättre och kunna bita ihop, ibland känner man sig bara lite tom och sorgsen.

Midsommarstång från Väse. Min
mamma hade den och nu pryder den
mitt hem varje midsommar

Vad är mer midsommar än detta

Blommiga byxor istället
för blommig midsommar-
klänning


På midsommardagen var vi hem till min syster, herrarna såg fotboll och jag och systeryster solade och samtalade. Mellan spelen, åt vi mat i flera omgångar och allt var utsökt gott. En trevlig dag!
Midsommardagen bjöd dessutom på ett helt fantastiskt väder, det var högsommarvärme och rivierakänsla, allt på samma gång, så underbart!

Kladdigaste kladdkakan jag
gjort, men ack så god


Nu lägger vi denna midsommar bakom oss och ser fram emot resten av sommaren.

2 kommentarer:

  1. Ni fick det mysigt tillsammans och så mycket gott ni åt. Avskyr snaps. Den enda jag gillar är vaniljbrännvin som jag kryddar själv. Brännvin special är inte så stark. Köper en liten flaska och lägger i en vaniljstång. Får dra en vecka. Sen håller den där 37 cl i flera år.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Trevlig att höra att fler än jag tycker snaps är, näst intill, odrickbart. :)
    Ha det gott.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera