tisdag 16 augusti 2016

Sanna



Det började 1935, Allsång på Skansen, under ledning av Sven Lilja. Allsång i nationalparken, Skansen, människor skulle kunna glömma den grå vardagslunken en stund och bege sig till parken och förenas i sång. Det var tanken.

TV-sändningarna av allsången fick sin början 1979. Nog tittades det i stugorna men det var först när Lasse Berghagen tog över scenen som allsången förvandlades till en sommarinstitution i Sverige. Utan Allsång på tisdagarna, ingen sommar.

Artisterna blev fler och fler och av större kaliber och då kom ungdomarna. Allsången är som en stor härligt kulturfest varje sommartisdag där alla möts, ung som gammal, svensk som nysvensk, fattig som rik. Underbart!

Sanna Nielsen tog över taktpinnen i år och vilken bravur hon gjorde det med. Hon har tagit något stort till ännu större nivåer. Hela Skansen gungar med henne som om det vore allsång i hennes trädgård. Vilken kvinna hon är.

Tack Sanna för denna sommar och jag ser redan fram emot flera somrar med ditt tisdagssällskap!

2 kommentarer:

  1. Tänk jag har aldrig lyckats ta mig till en enda Allsång, men hoppas såklart att jag kommer dit någongång. Har missat sanna också, hoppas hon är med nästa år också.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Ja, försök att komma dit. Har varit där tre gånger och det är så kul. Är jag hemma ser jag det varje tisdag. Lite allsångsnörd, kanske.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera