fredag 16 december 2016

All I want for christmas.......

Mycket skriverier på bloggar och sociala media om önskelistor till TOMTEN. I år har vi, i min släkt,  dragit ner på julklappssidan, mest för att vi blir fler och fler som firar jul tillsammans. Fler vuxna. Då blir julklapparna en knepig fråga att lösa, så vi har valt att dra ner på den saken.

Men drömma kan man alltid och fick jag välja helt fritt så ser min önskelista till Tomten ut så här.






 
 
 

Eller ingenting - ett gåvobrev hos Rädda Barnen. En fantastisk julklapp som ger så mycket. Du finner den här Julklapp

En annan grupp att tänka på är, De glömda barnen. Vilka är de glömda barnen?

Det är stor grupp barn från Syrien som är kvar i flyktinglägren. Det kan bero på att kriget har splittrat familjerna, att föräldrarna inte längre finns, barnen är bännskadade, splitterskadade, lemlästade eller har inte de ekonomiska förutsättningarna att ta sig därifrån. I flyktinglägren lever barnen ofta under mycket svåra förhållanden. De behöver, precis som våra barn, mat, värme, trygghet, hygien. sjukvård och skolgång. Istället för en julklapp, hjälp Lions att hjälpa och sätt in en slant på PG 90 1948-0.
Du kan läsa mer här

 

    




4 kommentarer:

  1. Hej Maria!

    Ja, nog finns det många materilla saker jag skulle önska mig.
    Men mest av allt önskar jag att alla i min familj blir friska och får må bra.
    Jag skriver inte ut det på bloggen, men min mamma brottas med svår värk till följd av utblommad bältros och gräslig skolios... :(
    Jag önskar jag kunde trolla bort det.
    Vet ju själv hur det är att leva med värk 24/7 då jag med gjort det, men jag blev ju fri från värken till slut ändå.
    Sen att jag är gräsligt stel i leder är ändå något jag kan hantera.

    Svar hos mig:
    Frågor som verkligen engagerar, eller hur...
    Man vill verkligen stoppa tåget, laga bromsarna så det inte fortsätter rakt in i bergväggen i kurvan.
    Det jag hör är att alla är slut... Trötta och bara ser fram emot ledigheeten.. Samtidigt som allt det där man inte hunnit med skall fixas under den där "ledigheten".
    Känner att jag själv är en del i det verkligen och det jag funderar på nu är hur jag ska stoppa det.
    Vad ska jag göra för att jag och min familj ska känna mer harmoni i livet...?
    Samtidigt spökar pensions och SGI monstret i huvudet...
    Önskar dig med en riktigt fin helg!
    Stor Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, JA nog är familjen och all lycka och hälsa till dem det man önskar sig mest. Tråkigt att läsa om din mor. Tur hon har en fin dotter som du. Värk är så påfrestande, har själv artros, som besvärar mig en del, skriver inte heller om det på bloggen. Samtidigt har jag en svärmor som är helt förvärkt av reumatism. Så när jag "gnäller" om min värk, känner jag mig dum och får dåligt samvete för henne. Hur man än gör så känner man sig som man inte räcker till. När jag känner så, som mest, brukar jag fokusera på min dotter och tänka att hon är ändå det viktigaste.
      Tack för ditt fina inlägg här hos mig.
      Varm kram
      Maria

      Radera
  2. Ja önskelistor... det har jag ingen själv direkt heller. Tänk, jag tycker den där ljusstaken som bläckfisk är rent förskräcklig, hoppar till så fort jag ser den - haha, jag som älskar bläckfisk ;) att äta förstås. Har lyssnat varje morgon på väg till jobbet på P1 om Syrien och blir så oerhört beklämd och berörd och arg på världen. Ska absolut skänka en slant och vill helst ruska om jultingeltangelvärlden ordentligt! Vi har en fantastisk syrisk kille på jobbet, han har lärt sig så mycket på halvåret han varit hos oss och jag känner ändå sånt hopp om att alla dessa människor som kommer hit ska kunna få ett liv och göra nytta hos oss för det är dem så väl förunnat. Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle önska att fler nysvenskar fick chansen att arbeta. Bra att din arbetsplats har det. Skulle önska att fler tänker som vi och sänder pengar till de som har det svårt, en bra gest under jultiden. Hoppas din helg är fin.
      Kram
      Maria

      Radera